Sunday, September 7, 2008

Refleksi Microsoft Excel

Excel

untuk membuat excel, pada mulanya memang rumit, akan tetapi akan mudah sekiranya kita sentiasa mencuba dan brani untuk menggunakan apa yang terdapat pada excel itu. pertama sekali, cari micrisoft office excel. kita akan lihat kotak-kotak yang banyak pada muka nya. awal sekali, tuliskan nama tingkatan pada kotak pertama atas sekali. nama sekolah dibawahnya, nama guru berikutnya. selepas itu, langkah beberapa baris dn taipkan semua nama pelajar sebanyak 20 orang. untuk membuat nombor yang mudah, tekan no 2 dan letakkan muncung anak panah mouse pada penjuru kotak nombor 2 itu. kemudian tarik kebawah dan nombor seterusnya akan terisi dengan sendirinya. kemudian, pilih kotak yang hujung sedikit untuk menaip markah dan gred yang sepatutnya. selepas itu, highligtkan keseluruhan markah dan gred itu dan tekan butang define name. tukar nama markah itu kepada JADUAL agar mudah untuk dicari. pastikan menulis ERROR pada akhir markah 101 tadi kerana gred yang diberi hanya sampai 10o markah. masukkan semua markah yang diperoleh pelajar. untuk mencari gred, tekan FORMULAS, DEFINE NAME, kemudian klik pada pelajar yang pertama. tekan INSET FUNCTION dan akan keluar jadual didalam kotak kecil. pilih VLOOKUP, tentukan sumber gred pada JADUAL yang kita buat tadi. contohnya,
TABBLE ARRY= JADUAL
COLLUMN=2
taipkan TRUE pada kotak yang akhir.
gred pelajar akan terisi dengan sendiri didalam kotak gred disebelah markah.

Markah Keseluruhan
untuk mendapatkan markah keseluruhan seseorang pelajar, tekan butang FORMULAS, INSERT FUNCTION. akan keluar kotak yang sama dengan yang sebelum ini dan pilih AUTO SUM. tarik markah pelajar satu-satu dan jumlah akan keluar dihujung markah pelajar.

Bilangan Dapat A
taipkan bilangan dapat A,B,C,D,E pada petak bawah dibawah markah pelajar. klik pada sebelah A, tekan INSERT FUNCTION, dan kotak yang sama akan keluar. pilih COUNTIF dan akan keluar seperti:
RANGE=GRED
CRITIRIA=A
untuk mencari bilangan yang mendapat B, lakukan langkah yang sama.

untuk mencari Purata
tekan INSERT FUNCTION, AVERAGE. semua langkah adalah sama tetapi hanya menukarkan functionnya. highligtkan markah keseruhan pelajar bagi satu-satu subjek.

Masukkan Carta
untuk menambah carta, tekan INSERT FUNCTION, PIE, pilih mana satu carta yang sesuia bagi peratusan yang mendapat gred A sehingga E. Setelah insert carta, highligtkan pada semua gred yang diperolehi. tekan ADD DATA LEVEL dan akan keluar peratusan yang dikehendaki. selesai membuat EXCEL....penting bagi bakal Guru yang ingin memudahkan kerja memberi markh.......

No comments: